Forstå din stress og blev stressfri med hypnoseterapi

Indledende om stress

Denne side fortæller om hypnose og hypnoseterapi mod stress, og hvorfor det er så effektiv en behandlingsform.

Stress er din krops måde at reagere på, når du er blevet udsat for overbelastning, fysisk såvel som psykisk. Det kan være som følge af en akut trussel eller som følge af en langvarig tilstand, og formålet er at sætte din krop i en tilstand, hvor du kan præstere maximalt.

Stress er den indre stemme der siger “Jeg synes jeg har for meget at lave“.

Hvor udbredt er det?

Stress er et stort samfundsproblem i Danmark. Det siges at op mod 35.000 danskere er sygemeldt med stress dagligt, og at op til 12% af befolkningen oplever alvorlig stress dagligt. Anslået 250-300.000 danskere lider af alvorlig stress og stress er årsag til mange hospitalsindlæggelser og dødsfald. Vi kender stort set alle sammen en person der har været ramt af stress.

Ifl. SST er stress i stigning.

hypnoseterapi mod stress, kvinde med stress
hypnoseterapi mod stress, kvinde med stress

Stressfakta

  • Positiv stress er en kortvarig belastningstilstand der pga. varigheden ikke er skadelig, mens negativ stress kan forårsage sygdom.

  • En stresstilstand kan blive alvorlig, hvis den får lov til at fortsætte. Tilstanden kan resultere i stresssymptomer i form af et overbelastet nervesystem, hvilket kan giver smerte forskellige steder, og kan resultere i depression, angstlidelser og udbrændthed.

  • Dette er kroppens måde at beskytte dig mod en overbelastning. Der er heldigvis hjælp til stress i form af hypnoseterapien (“hypnoterapien”), og det kan du læse mere om i de øvrige afsnit. 

  • Stress kan skyldes indre følelser som er koblet til uopfyldte behov. Den kan også skyldes vilkår omkring din nuværende situation og den kan sågar skyldes tillærte mønstre hvor man fx er vokset op i en familie, hvor det var normen “at man helst skulle være stresset” for at leve op til præstationskravene.

Nedenstående 10 gode råd er en rigtig god hjælp mod stress, og kan i flere tilfælde tage let stress i opløbet:

 

  1. Foretag vejrtrækningsøvelser.

  2. Sæt grænser for din brug af teknologi (smartphones mv.)

  3. Brug naturen.

  4. Prioriter din nattesøvn.

  5. Prioriter dine sociale behov.

  6. Stimuler dit sind vha. andre sysler.

  7. Vær fysisk aktiv.

  8. Styrk dit selvværd (lær at lede dig selv).

  9. Lær at forstå dit eget sind

  10. Øv dig i at sige nej og i at mindske dit kontrolbehov 

  • Smerter
  • Spændinger
  • Hudproblemer
  • Infektioner
  • Følelse af uro
  • Svimmelhed
  • Søvnproblemer
  • Øget træthed
  • Dårlig appetit
  • Manglende lyst til sex
  • “Kort lunte” og manglende humor
  • Tankemylder
  • Ukontrollerede følelsesudbrud
  • Dårlig hukommelse
  • Tendenser til social isolation
  • Tendenser til at være mere grådlabil
  • Nervøsitet og angst
  • Depression
  • Følelse af tomhed eller mangel på mening 

Alle kan blive ramt af stress, og som sagt er det med 250- 300.000 danskere der lider af alvorlig stress, hvilket er et stort problem for samfundet. 

Unge udgør en særlig gruppe, og årsagerne kan være et stort indre såvel som ydre forventningspres i kombination med manglen på mening. Det er vigtigt at finde årsagerne og at takle det opløbet, så det ikke når at udvikle sig yderligere. 

Noget af det første vi vil tale om er, om der overhovedet er tale om stress eller om det mere er en generel form for tristhed, lavt selvværd eller noget andet.

Og det gode ved det er, at du ikke bliver afvist hos mig, for jeg har erfaring med alle disse størrelser af komplekse, mentale problemstillinger. Det ændrer jo heller ikke ved, at du ikke føler dig i balance, men det er vigtigt at vi sætter ind de rigtige steder.

Hypnoseterapi som behandling

Som stressbehandling og stressterapi er det er langt at foretrække, at årsagerne til stressen identificeres og overkommes. Dette er langt mere virkningsfuldt end at arbejde med din mentale “robusthed”, og hypnose hjælper med skabe adgang til dit underbevidste. Jeg vil gå så langt som til at nævne, at det er den bedste hjælp mod stress, bortset fra, at det altid er bedre at undgå den.

Hypnoseterapi mod stress er virkningsfuldt og kan give ro og afslapning.

  • Af disse årsager lægger jeg vægt på, at finde frem til disse årsager og adressere dem i terapien for at forbedre mulighederne for afhjælpning af stress.
  • Dette fjerner som oftest det bagvedliggende problem, i modsætning til den mere konventionelle behandling der overvejende adresserer symptomerne.
  • Det er desværre en udbredt erfaring at et menneskes stresstærskel sænkes, når man først er blevet ramt. Dette medfører ofte, at folk aldrig kommer tilbage til samme stilling igen på trods af velmente forsøg herpå. Årsagen er igen, at selve årsagerne til stressen aldrig er blevet afhjulpet. Faktorerne kan selvfølgelig ligge i selve jobbet, og hvor der ikke er mulighed for at ændre på disse faktorer. Men chancerne øges, når årsagerne kendes og adresseres.
  • Som en del af behandlingen af stress lærer du også gode strategier til stresshåndtering.
  • Hypnoseterapi mod stress kræver ofte er en livsstilsændring som en del af behandlingen, og det må du være indstillet på. 

Hvordan foregår mit stressforløb?

Hypnoseterapi mod stress behandling bygger på, at årsagerne til stress afdækkes under almindelige, terapeutiske samtaler, og sommetider også i hypnose. Hvad angår stressbehandling bruges der en kombination af “programmeringsteknikker” (såkaldt Neuro Linguistic Programming) i terapisamtale og hypnose.

Jeg tilbyder også min stressbehandling i form af et forløb, hvilket vil sige, at du kan købe en samlet pakke bestående af 5 sessioner af 1 1/2 time, svarende til at du får en samlet rabat i sammenligning med, hvis du skulle købe enkeltsessioner (se min prisliste). Såfremt du ønsker det, har du dog også mulighed for at købe sessionerne enkeltvis, men så går du glip af den hypnoseoptagelse (til selvhypnose) der følger med forløbet plus rabatten. Se sektionen priser.

Terapi og psykologiske redskaber mod stress forløbet består af op til 4-5 behandlingssessioner, og dette er baseret på mine generelle erfaringer med, hvad der typisk skal til. En grund til, at jeg anbefaler et samlet forløb er at der sjældent kommer noget godt ud af, at afbryde en stressbehandling midtvejs. I næste afsnit kan du læse om, hvordan hypnoseterapi mod stress afvikles hos mig, og hvordan tingene er fordelt over de forskellige sessioner.

Stressforløbet detaljeret oversigt

 

1) Vi starter med en problemafdækning, for også at give mig en forståelse af, hvilken type af stress, vi har at gøre med. Dernæst følger en målsætning, så vi er helt enige om, hvor vi skal hen.

2) Du bliver introduceret til hypnose som begreb, lærer at slukke for dit indre alarmberedskab og lærer om sindet. Jeg viser forskellige hypnotiske øvelser, og allerede første gang vil du opleve hvordan det vil være, at være i trance.

3) Evt. regressionsterapi for at finde frem til, hvor problemet startede (og dermed fjerne problemet effektivt). Oftest er det her, at vi finder grundlæggende, begrænsende overbevisninger, som vi så ændrer.

4) Evt. tilgivelsesarbejde, både ift. andre og een selv.

5) Du lærer at arbejde med dine kontrolbehov og evt. om “empowerment” begrebet. Der er tale om stærke værktøjer, hvad angår såkaldt “mestring” (vi har alle brug for at føle, at vi mestrer vores liv).

6) Du lærer at beskytte dig selv.

7) Skræddersyet hypnoseoptagelse som du kan bruge derhjemme til selvhypnose.

Og ind imellem skal du ud og øve dig, så det svarer til, at du får lidt hjemmearbejde.

Forløbet  kan strækkes over tid og tilpasses din kalender. Første og anden session må gerne ligge tæt på hinanden (ca. 1 uge), men det er ikke et must. Det er også muligt, at gennemføre forløbet online, hvis det er mere praktisk for dig.

Sidste stressbehandling vil jeg foreslå, at vi lægger 3 måneder efter den forrige, og at vi betragter den som en slags opfølgning og finjustering.

Brian John McCullen Dahl profilbillede, kontaktinformation, hypnoseterapeut, terapiformerne stressbehandling, hypnoseterapi mod stress

Om mine særlige forudsætninger

Jeg er specialisten i komplekse mentale problemstilinger som stress, depression, angst og lavt selvværd.

Og jeg har gået vejen selv i tillæg til, at jeg er uddannet til at varetage forløbet, både som leder og som terapeut.

Generelt trækker jeg viden ind fra mange områder, som er med til at gøre min position unik:

  • Erfaring med ledelse af medarbejdere, herunder håndtering af mange forskellige former former for stresstilfælde. Min erfaring giver mig også indsigt i, hvordan ledelse kan påvirke individer og medføre stress. 
  • Jeg trækker på mange års erfaring med selvledelse og empowerment, og er derfor klædt godt på til at hjælpe dig med bedre strategier.
  • Jeg inddrager viden fra stoicismen (stoisk livsførelse) som indeholder mange guldkorn hvad angår den indre robusthed.
  • Hypnosen er meget effektiv til at skabe indre ro og til at opløse / ændre evt. begrænsende overbevisninger.
Se evt. mere om mig på denne side.

Kontakt mig

Du kan udfylde formularen herunder, og jeg vil kontakte dig hurtigst muligt. Derpå kan vi tage en uforpligtende en snak om din stressudfordring og du kan få min umiddelbare vurdering.

Eller, endnu bedre, kan du booke en tid med mig i kalenderen herunder. Det er optimalt, idet vi så sikrer, at vi begge har tid. 

Generelt kan jeg afse op til 30 min. for disse uforpligtende konsultationer.

De tager selvfølgelig en del af min tid, så jeg vil dog anmode om, at du kun kontakter mig, hvis du er seriøs og motiveret.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com